Kræn Vodder Busk på vej til test på et containerskib (Photo: MAN Diesel & Turbo)

Ny international pris til forskning i sort røg fra skibe

Thursday 25 Jun 20
Et forskningssamarbejde mellem DTU Elektro og MAN Energy Solutions om begrænsning af skibes udledning af sort røg og NOx har modtaget ny international pris.

Et erhvervs-ph.d.-projekt udført af Kræn Vodder Busk i samarbejde mellem DTU og MAN Energy Solutions har netop vundet den prestigefyldte pris Control Engineering Practice Paper Prize. Prisen er uddelt af International Federation of Automatic Control (IFAC). Prisen uddeles til fremragende bidrag til praktisk anvendelig forskning i automatisk styring og regulering.

"Vi er naturligvis stolte over de mange priser. Det vigtigste er dog, at forskningen har været relevant og anvendelig for MAN Energy Solutions (...)."
Professor Mogens Blanke, DTU Elektro

Uddelingen er sket til en artikel, om forskningen, der er offentliggjort i det teknisk-videnskabelige tidsskrift: Control Engineering Practice med forfatterne Kræn Vodder Busk (tidligere Nielsen), Mogens Blanke, Lars Eriksson og Morten Vejlgaard-Laursen.

Det er ikke første gang, at projektet er blevet hædret. I 2018 blev det tildelt Rudolf Kalman Best Paper Award af American Society of Mechanical Engineers og samme år blev Kræn Vodder Busk tildelt Innovationsfondens Erhvervsforskerpris.

”Vi er naturligvis stolte over de mange priser. Det vigtigste er dog, at forskningen har været relevant og anvendelig for MAN Energy Solutions (tidligere MAN Diesel og Turbo). Vores projekt løste et presserende miljøproblem for skibsfarten ved markant at nedsætte forureningen med NOx og sod fra store skibsdieselmotorer,” siger professor Mogens Blanke, DTU Elektro, der var hovedvejleder på projektet.

News and filters

Get updated on news that match your filter.