Robot og drone (Foto: Bax Lindhardt)

Dansk deltagelse i international robotkonkurrence

Wednesday 20 Nov 19
Adgangskravet var en demonstration af fremtidens robotter og droner, der kan handle på egen hånd og arbejde sammen om at løse en opgave.

DTU’s forskere og studerende inden for automation og kontrol blev i starten af året inviteret til at deltage i den internationale konkurrence, MBZIRC, Mohamed Bin Zayed International Robotic Challenge. Invitationen var dog betinget af, at holdet i løbet af året har kunnet bevise, at de kan programmere robotter og droner til at løse opgaver i stil med dem, de skal løse i konkurrencen. Efter aflevering af den sidste ’stopprøve’ her i efteråret, er der netop kommet besked om, at det danske hold er kvalificeret til konkurrencen.

MBZIRC finder sted i Abu Dhabi i februar 2020. Her skal DTU Elektro kæmpe mod hold fra hele verdenen. Primært fra andre universiteter, men også enkelte virksomheder eller samarbejder mellem universiteter og virksomheder.

Konkurrencen består af i alt tre forskellige challenges og en afsluttende stor finale, hvor alle tre opgaver skal løses samtidigt.

”Til den første opgave må vi anvende tre droner. De skal være i stand til at arbejde sammen om at få fat på en bold, der hænger i en snor fra arrangørens drone, der flyver rundt på banen. Når bolden er fanget, skal den afleveres på et bestemt sted, enten ved at droner skal lande i en cirkel markeret på jorden eller ved at bolden skal droppes ned i en kasse,” siger lektor Nils Axel Andersen, der står i spidsen for DTU’s hold.

Endelige regler kommer kort før konkurrencen
De endelige regler for de tre udfordringer bliver først offentliggjort, kort tid før konkurrencen finder sted. Derfor er det eksempelvis ikke klart, hvor dronerne skal aflevere bolden i den første opgave.

Den næste opgave skal udføres af tre droner og en kørende robot, der i fællesskab skal bygge et hjørne med to mure. Murene skal opføres af store klodser i forskellig størrelse, der ligger et eller flere steder på banen. Målet er at få murene så høje som muligt i løbet af de 25 minutter, denne del af konkurrencen varer, så det gælder om at få sat klodserne præcist, så de to mure ikke vælter.

"Konkurrencens udfordringer er eksempler på opgaver, vi gerne vil have robotterne til at løse for os i fremtiden. "
Nils Axel Andersen, DTU Elektro

”Den sidste opgave skal vi også løse med den kørende robot og tre droner. Her handler det om at slukke ilden i et brændende højhus. Det skal ske ved at sprøjte vand på flammerne, som robotterne enten skal flyve eller køre ind til gennem åbne døre og vinduer,” siger Nils Axel Andersen.

I alle tre challenges skal opgaverne løses uden menneskelig betjening af robotterne.

Fremtidens robotter
DTU-holdet er i fuld gang med at gøre sig klar til konkurrencen. Den kørende robot og de tre droner skal udstyres med de rigtige instrumenter og software, så de selv kan aflæse omgivelserne og eksempelvis se mærkerne i gulvet, hvor murene skal bygges eller via varmefølsomme sensorer opdage, hvor i højhuset ilden er og derefter slukke den.

”Konkurrencens udfordringer er eksempler på opgaver, vi gerne vil have robotterne til at løse for os i fremtiden. Inden for de næste 10 år kommer vi formodentlig til at se robotter og droner, der kan samarbejde om eftersøgningsopgaver eller ildslukning uden en operatør til at styre og beslutte, hvor der skal gribes ind,” siger Nils Axel Andersen

Det danske hold håber at kunne placere sig i konkurrencens top 5, men er også bevidst om, at de er oppe mod stærke modstandere fra nogle af verdens bedste tekniske universiteter i bl.a. Tyskland, Schweiz og Korea.

I 2017 deltog holdet fra DTU Elektro i MBZIRC og sikrede sig dengang en sølvmedalje i en af konkurrencens challenges.