Electronic Glove_Flappy Bird

Sjovere genoptræning med elektronisk handske

Wednesday 29 Sep 21

Contact

Alireza Dolatshahi-Pirouz
Groupleader, Associate Professor
DTU Health Tech
+45 45 25 81 38

Contact

Contact

Gamification eller brug af spilelementer en del af strategien, når DTU studerende arbejder med kommercialisering af sundhedsteknologi.

For at sikre den bedst mulige rekonvalescens og reetablering af styrke og funktion i hånden er det vigtigt at følge en genoptræningsplan efter en håndskade. Det estimeres, at næsten 200.000 personer per år - alene i Danmark og Tyskland - har brug for genoptræning efter en håndskade. Typisk vil en genoptræningsplan bestå af ugentlige besøg hos en fysioterapeut samt en række øvelser, som patienten selv skal lave derhjemme på daglig basis. Erfaringen viser dog, at de daglige øvelser ofte forsømmes, simpelthen fordi de, pga. deres ensformige natur, er kedelige at udføre.

Silkebaseret teknologi med mange egenskaber

Lektor Alireza Dolatshahi-Pirouz, forsker Firoz Babu Kadumundi og deres forskningsteam har udviklet et nyt sensormateriale, der anvendes til den elektroniske handske. Materialet hører under CareGum familien, og denne version, som er baseret på silke, er termoelektrisk og har en række egenskaber, der gør den alsidig og velegnet til en sensor, der skal sidde på kroppen.

”Vi har udviklet et nyt CareGum materiale, som er elektrisk ledende og termoreversibelt. Det vil sige, at når man varmer det op, så bliver det nærmest sirupsagtigt i konsistensen, og når det er koldt bliver materialet fast igen. Denne egenskab betyder, at vi kan printe materialet. Det er biokompatibelt og kan nemt tilpasses den menneskelige krop, det har selvhelende egenskaber, er fleksibelt og modstandsdygtigt overfor almindelig slidtage. En ny egenskab ved netop denne version af materialet er, at det kan væves ind i tekstiler og 3D printes, og sidst men ikke mindst er det billigt at producere”, forklarer Alireza Dolatshahi-Pirouz.

Fra forskning til markedet

Kandidatstuderende i Medicin og Teknologi på DTU, Amber Ravn Labuz og Alex (Efstathios) Voinas, der studerer Menneskeorienteret Kunstig Intelligens også på DTU, arbejder på en løsning, som skal gøre fysioterapeutisk rehabilitering sjovere og mere spændende med en elektronisk handske. Sidste år deltog de i X-Tech konkurrencen, hvor deres samarbejde med lektor Alireza Dolatshahi-Pirouz og hans BioEngine team på DTU Health Tech begyndte. Her startede de deres arbejde op med at udvikle en prototype og en forretningsplan. Efter X-Tech forløbet sluttede, besluttede de at fortsætte samarbejdet.

”I bund og grund har vi en handske med sensorer på hver finger. Sensorerne er lavet af et silkebaseret CareGum materiale, hvilket gør dem ekstremt miljøvenlige og billige at producere. Og via disse sensorer kan vi måle håndbevægelser. Vi kunne se mulighederne i forhold til at forbedre fysioterapeutisk behandling. Ideen bag vores start-up er at bruge handsken til at gøre genoptræning i hjemmet sjovere ved at inkludere spilelementer”, siger Amber Ravn Labuz, som er ansvarlig for management og marketing aktiviteterne i projektet.

"Vi håber, vi kan hjælpe folk, og gøre det nemmere og sjovere at lave genoptræningsøvelser derhjemme."
Amber Ravn Labuz og Alex Voinas, DTU studerende

Alex Voinas, som er ansvarlig for produkt- og softwareudvikling, tilføjer, “Vi kan også følge rehabiliteringsprocessen og registrere forbedringer i patientens bevægelighed. Og data kan sendes direkte til fysioterapeuten, så de kan følge udviklingen løbende.”

Strategien er at tilkoble handsken til eksisterende spil, som folk allerede spiller på deres mobiltelefon og inkorporere genoptræningsøvelserne i spillet. I fremtiden vil de gerne have forskellige spil, der svarer til specifikke genoptræningstyper og de tilhørende øvelser. ”Lige nu har vi ét simpelt spil – Flappy Bird – men vi vil have flere!” udtaler Amber Ravn Labuz.

Tæt samarbejde

De studerende arbejder tæt sammen med forskningsgruppen BioEngine, hvilket har været en positiv oplevelse for begge parter.

“Et nøgleord for mig er, at professorerne er tilgængelige. Min erfaring er, at dette ikke er normen andre steder. DTUs Åben dør politik er en god ting”, siger Alex Voinas.

Amber Ravn Labuz tilføjer, “Jeg synes det fungerer godt, det er rart at have en relation, hvor du kan diskutere med professorerne, i stedet for bare at sidde i et auditorium. Det at have professorerne tæt på og at de er villige til at lægge ansigt til vores start-up, det er fantastisk for os, og forhåbentligt også for dem.”

“Jeg synes, at Amber og Alex har gjort det rigtig godt, de har været meget professionelle og deres indsats og bidrag har været meget værdifulde i forhold til kommercialisering af vores teknologi. Generelt synes jeg, DTU har fremragende programmer, hvor forskere i samarbejde med andre kan bringe teknologien fra laboratoriet ud til patienterne og forbrugerne”, konkluderer Alireza Dolatshahi-Pirouz.

Adspurgt om hvad deres fremtidige håb og drømme er for den elektroniske handske, siger de studerende, ”Vi håber, vi kan hjælpe folk, og gøre det nemmere og sjovere at lave genoptræningsøvelser derhjemme. Og selvfølgelig håber vi også, at vi kan fange potentielle investorers opmærksomhed. Første skridt er at deltage i studenter start-up konkurrencer for at vurdere interessen”.

Electronic Glove
Sensor materialet i handsken er udvundet fra naturligt forekommende silkekokoner. Handsken i sig selv består af fem kanaler, der hver især er forbundet til en af håndens fem fingre. Når en sensor deformeres, opstår der en ændring i modstanden, hvilket oversættes og transmitteres til en computer via et Arduino board. (Foto af Jesper Scheel)

Topbillede: Amber Ravn Labuz spiller Flappy Bird med den elektroniske handske (Foto af Jesper Scheel)

 

Advanced Materials

Yderligere detaljer om CareGum teknologien kan læses i en videnskabelig artikel i Advanced Materials.

Artiklen blev desuden udvalgt til at illustrere den indvendige bagside (volume 33, issue 35).

Advanced Materials Inside Back Cover

News and filters

Get updated on news that match your filter.