Photo: Fable

Selv et barn kan da bygge robotter

Monday 12 Sep 16
by Karoline Lawætz

Fakta om Fable

Foto: Fable

Fable er udviklet på DTU og blev til et spinout i 2015.

Første fokus er at få forskningsprototypen til at blive et produkt, som kan sælges til undervisning i folkeskolen.

Læs mere på www.shaperobotics.com

Med modulsættet Fable kan børn helt ned til otte år bygge deres egen robot.

Fable er navnet på et system af robotmoduler, som på få sekunder kan sættes sammen til f.eks. en robotarm eller et køretøj. Når det er gjort, giver man robotten nogle simple kommandoer i computerens programmeringsværktøj, og så gør robotten det, den har fået besked på. Det er så enkelt, at børn i anden klasse kan finde ud af det. Og Fable er også i første omgang tænkt som et undervisningsredskab.

"I dag er færdigheder inden for teknologi og programmering jo vigtige, og med den teknologiske udvikling vil behovet formentlig kun vokse i fremtiden. Men Fable kan også medvirke til at træne børnenes viden på andre områder. Hvis opgaven f.eks. er at få robotten til at styre en laserpointer, der skal tegne en bestemt figur på underlaget, skal man kunne sin geometri, og der skal være tjek på afstande og vinkler,“ siger David Johan Christensen, der er lektor på DTU Elektro og en af hovedkræfterne bag Fable.

Idéen til at lave modulrobotter kom som en naturlig forlængelse af David Johan Christensens samarbejde med Lego. Her hjalp han i tre år med at udvikle nye interaktive legoklodser.

"Faktisk startede det hele med, at vi kunne tænke os et system, som gjorde det let for os selv at lave eksperimenter med forskellige typer robotter, f.eks. når vi skulle teste en ny kunstig intelligensalgoritme,“ fortæller David Johan Christensen.

Undervisningspotentiale

Men undervisningsrobotterne havde så meget potentiale, at skoleeleverne fik første prioritet. Siden har andre forskere også fået øje på mulighederne i Fable. For eksempel bruges det i The Human Brain Project, hvor Fable-robotter bliver kontrolleret af en hjernemodel for at teste, om hjernen kan lære robotten noget.

"Jeg sammenligner nogle gange Fable med en skruetrækker. Den kan du lære at bruge som fem-årig, og de færdigheder kan gavne dig resten af livet. Senere vælger du måske at lave vildt avancerede ting med skruetrækkeren, men værktøjet er stadig det samme,“ forklarer David Johan Christensen, som endnu ikke har set nogen alvorlige konkurrenter til Fable på markedet.

"Vores største konkurrent er nok Lego Mindstorms, men det tager flere timer at bygge deres robotter, og hver model er som udgangspunkt beregnet til at se ud og fungere på én bestemt måde. Med Fable kan vi bygge relativt avancerede robotter på sekunder, og de kan lave, hvad man programmerer dem til. Modulerne er robuste nok til, at robotten kan få reel funktionalitet, så det er kun fantasien, der sætter grænser,“ siger David Johan Christensen, der selv drømmer om at lave en robot til havearbejde og en til at rydde op på børnenes værelse.